Ultimate magazine theme for WordPress.

۵ نکته جالب در مورد موتور هواپیما

موتور هواپیما

0

موتورهای غول پیکر

١- غول آساترین؟
بزرگترین موتور حال حاضر دنیا، موتور GE90-115B هست که نیروى پیشران ٧٧٧ عزیز رو تامین میکنه. با توانایى تولید ١١۵ هزار پوند تراست، کافى براى پراندن ماشین شما

٢-قیمت؟
هزینه هر موتور بنا به نوع توربوفن و هواپیمایى که قرار هست از آن استفاده کنه متفاوت هست. در کل حدود ١٢ تا ٣۵ میلیون دلار ( ۴٨ تا ١۴٠ میلیارد تومان با دلار جهانگیرى، ١۴٠ تا ۴٢٠ میلیارد تومان با ارز آزاد ساعت ١١:٣٠ یکشنبه ٢١ بهمن) هزینه هر موتور هست. هر پره فن چیزى حدود یک آئودى قیمت داره، حالا فرض بفرمایید ۴۴ عدد آئودی اول ورودی یک موتور توربوفن نصب هستند.

موتور هواپیمای بزرگ جهان
engine aerospace

٣- زمان فرسودگى؟
براى موتورها فرآیندى به نام اورهال (overhaul) وجود دارد. طى این پروسه موتورها به شاپ تعمیرات فرستاده میشن تا به عبارتى نفسى تازه کنند. این روند اصلا روند آسانى نیست و چیزى بین ۵٠ الى ۶٠ روز زمان مى برد تا یک موتور دوباره آماده سوار شدن روى هواپیما شود.

۴- داغه ، بدم داغه ؟
هر توربوفن ۴ بخش اصلى دارد؛ ورودی(intake)، فشرده سازى(Compression)، احتراق(combustion chamber)، خروجی(nozzle). در بخش احتراق پیک دمایى تا ١۴٠٠ درجه سلسیوس هم دیده میشود

۵- موتور هواپیما تجملی بی چون و چرا ؟ 

موتور توربوفن به راستى تجلى هنر در لباس مهندسیست. موتور بویینگ ٧۴٧ حدود ۴٠ هزار قطعه دارد که اکثر آن الیاژ تیتانیوم، نیکل و الومینیوم هست. با این حال مهندسین اظهار دارند که تقریبا کل فلزات جدول مندلیف در این پکیج لاکچرى دیده میشود.

یک نظر بزارید

ایمیل شما منتشر نمی شود: