Ultimate magazine theme for WordPress.

اسپیس ایکس چگونه فالکون 9 خود را می سازد؟

0

به گزارش تک فکت; فالکون 9 یک موشک دو مرحله ای قابل استفاده مجدد است که توسط اسپیس ایکس برای حمل و نقل مطمئن و ایمن افراد و محموله ها به مدار زمین و فراتر از آن طراحی و ساخته شده است. فالکون 9 اولین موشک قابل استفاده مجدد در کلاس مداری جهان است. قابلیت استفاده مجدد به SpaceX اجازه می‌دهد تا گران‌ترین بخش‌های موشک را به پرواز درآورد، که به نوبه خود هزینه دسترسی به فضا را کاهش می‌دهد.

در این بین، SpaceX بیش از 40 ماموریت فالکون 9 در مدار زمین دارد. این موشک در سال 2012 زمانی که اولین وسیله نقلیه خصوصی پرتاب شد که با موفقیت یک ماموریت تامین مجدد به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرد، تاریخ ساز شد و از آن زمان قابلیت استفاده مجدد را به فهرست خود اضافه کرد. این نشان دهنده گام دیگری به سوی هدف اسپیس ایکس برای فرستادن انسان از خاک آمریکا به مدار زمین است، چیزی که جهان از آخرین پرواز شاتل فضایی در سال 2011 تاکنون ندیده است. اما فعلاً این فقط مربوط به ماموریت های ناسا نیست. مانیفست پرتاب SpaceX فهرست متنوعی از مشتریان از جمله نیروی هوایی ایالات متحده، ماموریت های امنیت ملی و پرتاب های ماهواره های تجاری را نشان می دهد. در مجموع، اسپیس ایکس خود را به عنوان یک نیروی پیشرو در حال ورود به عصر جدید پروازهای فضایی تجاری قرار داده است.

عرضه مجدد فالکون 9

در آوریل 2014، اسپیس ایکس قراردادی 20 ساله برای استفاده از سکوی پرتاب 39A ناسا امضا کرد، همان سکوی پرتابی که هر ماموریت آپولو (به غیر از آپولو 10) و تعداد زیادی از ماموریت‌های شاتل فضایی از آنجا پرتاب می‌شد. برای پشتیبانی از پرتاب فالکون 9، اسپیس ایکس مجبور شد این پد را شخصی سازی کند. سیستم سیل سرکوب کننده صدا را بازسازی کرد که از آب برای محافظت از موشک در برابر انرژی صوتی خود در لحظه پرتاب استفاده می کند. همچنین قطعات الکترونیکی، برق و خطوط لوله‌کشی را جایگزین کرد و سیستم ذخیره‌سازی اکسیژن مایع را که برای پر کردن مخزن‌های موشک قبل از پرتاب استفاده می‌شود، ارتقا داد.

جفت گیری هسته مرکزی فالکون هوی با تانکر
جفت گیری هسته مرکزی فالکون هوی با تانکر

ساختار فلزی Octaweb که موتورهای مرلین را در خود جای داده برای اولین مرحله فالکون 9 حیاتی است. نسخه های قبلی این موشک دارای 9 موتور بود که در سه ردیف سه مرتب شده بودند. با Octaweb، هشت موتور در یک دایره در اطراف موتور مرکزی قرار گرفته اند. آرایش متفاوت موتور چیزی بیش از زیبایی است. Octaweb طول و وزن ساختار رانش Falcon 9 را کاهش می دهد و طراحی و مونتاژ موشک را ساده می کند. ساده سازی فرآیند تولید در نهایت هزینه های راه اندازی را پایین نگه می دارد.

مرحله میانی فالکون9

بین مرحله ای برای هر موشک چند مرحله ای حیاتی است. این بخش مراحل اول و دوم را به هم متصل می کند و همچنین موتور مرحله دوم را در خود جای می دهد و از آن در مراحل اول پرواز محافظت می کند. در لحظه مناسب، بین مرحله دو مرحله را از هم جدا می کند و به مرحله دوم اجازه می دهد تا به طور ایمن شلیک کند. به این «لحظه صحنه‌سازی» می‌گویند.

مهندسان اسپیس ایکس یکی از بخش های بین مرحله ای فالکون 9 را قبل از مونتاژ بررسی می کنند
مهندسان اسپیس ایکس یکی از بخش های بین مرحله ای فالکون 9 را قبل از مونتاژ بررسی می کنند

جداسازی مراحل موشک می‌تواند کار دشواری باشد، اما Falcon 9 آن را ساده‌تر می‌کند. در حالی که اکثر موشک ها از یک سیستم آتش سوزی پیچیده از پیچ های انفجاری برای جداسازی مراحل استفاده می کنند، اسپیس ایکس از یک سیستم جداسازی مرحله تماماً بادی استفاده می کند. این سیستم را می توان روی زمین آزمایش کرد و همچنین به این معنی است که مرحله بندی آسیب کمتری به موشک وارد می کند.

موتور مرلین

قدرت پشت Falcon 9 موتور Merlin است که توسط SpaceX ساخته شده است. این موشک دارای 9 عدد از این موتورها است که در مرحله اول در کنار هم قرار گرفته اند، در حالی که مرحله دوم شامل یک مرلین منفرد است که برای شلیک در خلاء فضا اصلاح شده است. این موتورها ترکیبی از نفت سفید درجه موشک به نام Rocket Propellant 1 و اکسیژن مایع را می سوزانند. در پرتاب معمولی فالکون 9، موتورهای مرحله اول 162 ثانیه می سوزند و موتور مرحله دوم 397 ثانیه می سوزد.

یک موتور مرلین برای آزمایش آماده می شود. فالکون ایکس 10 عدد از این موتورها را حمل می کند
یک موتور مرلین برای آزمایش آماده می شود. فالکون ایکس 10 عدد از این موتورها را حمل می کند

موتور مرلین فوق العاده قدرتمند و یکی از کارآمدترین موتورهایی است که تا به حال ساخته شده است. وجود 9 عدد از آنها در مرحله اول تا حدی ایمنی داخلی را نیز ارائه می دهد. در سایر موشک‌ها، اگر موتوری در حین پرتاب از کار بیفتد، نیروی رانش از دست رفته می‌تواند شانس محموله را برای رسیدن موفقیت‌آمیز به مدار از بین ببرد. اما فالکون 9 طوری طراحی شده است که دو موتور از نه موتور مرلین در مرحله اول ممکن است از کار بیفتند و پرتاب آن تحت تاثیر قرار نگیرد. موتورهای سالم می توانند مدت طولانی تری بسوزند و گامی را برای نجات ماموریت بردارند.

تاسیسات افقی مونتاژ

اسپیس ایکس فالکون 9 را در فلوریدا نمی‌سازد، فقط در آنجا مونتاژ می‌شود. بیشتر قطعات موشک در جاهای دیگر ساخته شده است، به ویژه در آن سوی ایالات متحده در کارخانه این شرکت در هاثورن، کالیفرنیا. این بدان معناست که قطعات، از جمله بدنه و موتورها، باید با کامیون در سراسر ایالات متحده به ایستگاه‌های آزمایشی مختلف سفر کنند تا در نهایت به مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا ختم شوند.

تاسیسات مونتاژ فالکون
تاسیسات مونتاژ فالکون9

هنگامی که این قطعات در فلوریدا قرار می گیرند، در تأسیسات ادغام افقی ساخته شده توسط SpaceX، آشیانه بزرگی در دید سکوی پرتاب 39A جفت می شوند.

 

ایلان ماسک راکت های یکبار مصرف را به هواپیماهای یکبار مصرف تشبیه کرده است. اگر یک شرکت هواپیمایی مجبور شود پس از هر پرواز یک هواپیمای بوئینگ 747 را از بین ببرد، آنگاه هزینه پرواز برای مسافران معمولی بسیار گران خواهد بود. اما هواپیماها یکبار مصرف نیستند، بلکه برای پرواز دیگری سوخت گیری می شوند. اگر بتوان یک موشک را مانند هواپیما سوخت‌گیری کرد، هزینه هنگفت پرواز فضایی می‌تواند به کسری از آنچه اکنون است کاهش یابد. و عواقب آن را تصور کن!

یک نظر بزارید

ایمیل شما منتشر نمی شود: