اخبار فناوری

بررسی دوچرخه‌های اشتراکی در تهران

سرویس دوچرخه‌های بیدود در سطح شهر تهران خیلی سریع در حال گسترش است اما بیایید این سرویس و نحوه استفاده از این سرویس را باهم بررسی کنیم.

دوچرخه های اشتراکی بیدود
دوچرخه های اشتراکی بیدود

تاریخچه دوچرخه‌های اشتراکی

به طور واقعی و رسمی برای اولین بار دوچرخه‌اشتراکی در سال ۱۹۹۵در دانمارک با ۳۳۰ دوچرخه راه اندازی شد که با انداختن سکه کار میکردند و این کار بزودی در شهرهای دیگر نیز گسترش پیدا کرد بطوری که در این دو‌ دهه رشد چشم گیری داشت. ۱۵ شرکت بزرگ در این حوزه فعالیت می‌کنند که ۱۳تای آن چینی هستند.

انواع جایگاه های دوچرخه های اشتراکی

جایگاه‌ متفاوت هستند در شهرها برای مثال ایستگاه های عادی مانند یک ایستگاه انتظار اتوبوس است که دوچرخه‌ها در زیر آن قرار دارند و بصورت قفل‌هایی بر رویشان کار می‌کنند.

اما دسته‌ای دیگر از این دوچرخه‌ها در واقع بصورت قفل جایگاهی است که شما ابتدا در ایستگاه برای باز شدن دوچرخه وجه پرداخت می‌کنید.

دوچرخه اشتراکی در تهران

شاید طرح دوچرخه‌های اشتراکی در تهران خیلی مطرح شده باشد و به عبارتی بسیار هم تلاش شده بود که به خوبی اجرا شود اما همیشه در شهرهای بزرگ مشکلاتی از قبیل سرقت دوچرخه‌ها و… وجود داشت شاید بهترین طرحی که می‌توان در آن دوچرخه‌های اشتراکی را ارائه داد همین طرح جدید باشد که تلفن‌همراه به کمک این طرح بیایید.

تقریبا چند ماهی می‌شود که شرکت پاک چرخ ایرانیان در قالب طرح بیدود ایستگاه‌های دوچرخه در سطح شهر راه‌اندازی کرده است.

 

مزایا دوچرخه‌های اشتراکی بیدود

از مزایای دوچرخه های بیدود میتوان به سرویس و نگهداری ساده و روان و کم هزینه این دوچرخه‌ها دانست که این وجه در واقع یک اکتیاز مثبت برای این شرکت به حساب می‌آید.

از مواردی که این سرویس جدید را از سرویس‌های دوچرخه‌های اشتراکی قدیمی جدا می‌کند بحث پارک یا خاتمه سفر است که در سرویس قدیمی شما بایستی دوچرخه را حتما به ایستگاه نزدیک مقصدتان تحویل میدادید تا سفرتان به پایان برسد، اما در سرویس جدید شما میتوانید دوچرخه را رو جک گذاشته و کنار خیابان یا کوچه پارک کنید و نیازی به تحویل آن به نزدیکترین ایستگاه نیست.

شما میتوانید در سبد دوچرخه نهایتا تا ۵ کیلو بار حمل کنید.

هرگز پنچر نمیشوید: حداقل بعداز شعار ما میخواهیم پروانه‌ها به شهرمان بازگردند این متن که لاستیک‌ها هرگز پنچر نمی‌شوند یک متن جالب دیگر باشد که دیگر شما نگرانی پنچر شدن را در طول سفر ندارید.

نقد سرویس دوچرخه های اشتراکی بیدود

اگر بخواهیم این سرویس را نقد کنیم از جانب یک دانشجو و یا یک فرد از قشر متوسط یا کم درآمد که این سرویس میتواند از هزینه‌های سرسام آور آن بکاهد قیمت بیانه این سرویس بسیار زیاد است و شما بایستی مبلغ حدود ۱۸۹۰۰۰تومان را بابت بیانه و بیمه سالیانه بپردازید که این هزینه ناگهانی خیلی از کسانی که میخواهند از این سرویس استفاده کنند را منصرف می‌کنند، چرا که مجدد استفاده از BRT و مترو ارزان‌تر از این سرویس در می‌آید .

*دوچرخه‌های این سرویس فاقد کلاه ایمنی هستند و این میتواند امنیت استفاده کنندگان از این سرویس را به مخاطره بیندازد ، بهترمیبود تا یک کلاه ایمنی نیز با هر دوچرخه یک کلاه نیز ارائه شود.

نحوه استفاده از سرویس دوچرخه‌های اشتراکی بیدود

شما برای استفاده بایستی اپلکیشن بیدود را از لینک دانلود کنید و سپس در ابتدا به پرداخت بیانه و حق بیمه بپردازید تا این پرداخت را انجام ندهید قسمت اسکن بارکد برای استفاده از دوچرخه برایتان باز نمی‌شود.

بررسی دوچرخه‌های اشتراکی در تهران
بررسی دوچرخه‌های اشتراکی در تهران

پس از پرداخت دوربین تلفن همراه را بر روی بارکد روی فرمان یا قفل دوچرخه گرفته تا قفل دوچرخه به طورخودکار باز شود، از زمان باز شدن زمان سفر شما آغاز می‌شود.

توجه: قبل از حرکت حتما نسبت به چک کردن ترمزهای دیسکی دوچرخه اقدام کنید، برای اینکار میتوانید با پا دوچرخه را اندکی به جلو برده و ترمز کنید اگر ترمز عمل کرد پس دوچرخه سالم است در غیر اینصورت در برنامه گزارش خرابی یا سرویس را بزنید تا در اسراع وقت نسبت به تعمیر دوچرخه یا تعویض آن اقدام شود.

بررسی دوچرخه‌های اشتراکی در تهران
بررسی دوچرخه‌های اشتراکی در تهران
بررسی دوچرخه‌های اشتراکی در تهران
بررسی دوچرخه‌های اشتراکی در تهران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین بیدود در این مورد می‌گوید:

بیدود به عنوان مالک دوچرخه ها مسئول اجاره روزانه، نگهداری و تعمیر دوچرخه است. اما این وظیفه بدان معنی نیست که بیدود ملزم به حصول اطمینان از بدون مشکل بودن دوچرخه ها در هر زمان میباشد. کاربران باید قبل از استفاده از دوچرخه آن را بررسی کنند. برای مثال چرخش آزادانه دسته فرمان را امتحان کرده، اثر بخشی ترمز را ارزیابی نموده و بدنه دوچرخه را از نظر خرابی و آسیب کنترل کنند و چنانچه مورد نقصی مشاهده گردید از طریق نرم افزار موبایل اعلام خرابی نمایند.

تجربیات خودتان را از سفر با بیدود برایمان کامنت کنید تا در برنامه زنده آپارات به آن بپردازیم.

 

برچسب ها

مهدی نجفی

کارشناسی عمران کارشناسی ارشد هوافضا هر روز یه شانس جدید برای یادگرفتن یه چیز جدیده. فرقی نمی‌کنه من کی هستم و شما کی هستین؛ تنها چیزی که مهمه اینه که بتونیم دانسته‌هامون رو با هم به اشتراک بگذاریم، چراکه تنها راه عبور انسان از تاریکی، چیزی نیست جز چراغ دانایی‌.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن