تاثیرات مثبت و منفی آموزش مجازی روی بازدهی آموزش دانشجویان

کلاس مجازی
0 ۱۳

با انتشار ویروس کووید-19 و تصمیم دولت جهت برگزاری کلاس های دانشگاه به صورت مجازی، شاهد تجربیات متفاوت اساتید و دانشجویان در این زمینه بودیم. این قضیه مدت زمانی را می طلبید تا دانشجویان و اساتید با این فضا آشنا شوند و با چگونگی حل مشکلات این فضا آشنایی پیدا کنند. سرعت پایین اینترنت و ناآشنایی با این فضا در ابتدا از سرعت  و بازدهی کلاس های مجازی کم میکرد؛ در حقیقت نوعی دلسردی و بی اعتمادی دانشجویان را به این فضا در بر داشت. قطع و وصل شدن مدام این فضا، مشکلات مربوط به صدا و… باعث اتلاف زمان شد. با ادامه این روند و آشنایی بیشتر این مشکل در جلسات بعدی تا حدودی مرتفع گردید. با کنار زدن این مشکل و ادامه تدریس  یک جانبه توسط استاد و عدم مشارکت موثر دانشجویان در بحث ها منجر شد تا بخش هایی از دروس به صورت نامفهوم برای دانشجویان باشد. برخی دانشجویان متاسفانه از این فضا سوء استفاده نموده و حضور خود را به صورت آنلاین اعلام می کنند و در صورتی که پشت سیستم خود حضور ندارند. ارتباط مجازی دانشجو و استاد و دانشجو با دانشجو روند یادگیری و بازدهی را در این فضا کاست.

از دیگر نظر این آموزش مزایایی را نیز در برداشت، از آن جمله می توان به کاهش هزینه های جانبی این آموزش اشاره کرد مانند: کاهش هزینه های حمل و نقل، هزینه خوابگاه ها، اتلاف وقت ناشی از رفت و آمد به کلاس های حضوری، ایجاد فرصت برای دانشجویانی که شرایط حضور در کلاس های حضوری را نداشتند و

با توجه به برخی  مزایای کلاس های مجازی، بر کسی پوشیده نیست که بازدهی کلاس های حضوری به مراتب بیشتر از کلاس های مجازی خواهد بود. این امر در مورد برخی رشته ها مثل مدیریت، ام بی ای و… که نیاز به تبادل نظر و حضور موثر استاد و دانشجو دارد، پررنگ تر بود و بر بازدهی آموزش تاثیر چشمگیری داشت. این امر نشان داد که آموزش کشور هنوز زیرساخت های لازم برای مواجهه با این امور را ندارد و نیازمند بررسی و پیشرفت در زمینه آموزش مجازی در کشور می باشیم تا در اتفاقات از این قبیل به پیکره آموزش خللی وارد نشود.

یک نظر بزارید

ایمیل شما منتشر نمی شود: